Celebrada l’assemblea de l’Ateneu Memòria Popular

Com a elements destacats de la reunió, tot seguint l’ordre del dia, es van produir dues noves incorporacions a la Junta: la Mercè Garcés i el Joan Gimeno. Ambdós nous vocals han desenvolupat activitats en l’àmbit de la memòria democràtica. Van quedar aprovats els comptes de l’exercici 2022, la presentació dels quals va córrer a càrrec d’en David Fernández.

La nostra presidenta, l’Angelina Puig i Valls, va presentar l’atapeïda memòria d’activitats realitzades el 2022. Així mateix, l’assemblea va aprovar la proposta d’activitats per l’any en curs. En aquest sentit, els principals eixos d’actuació seran:

1. Proposta Línia treball Eix Dones i Memòria:

Es vincula la feina feta en aquest eix durant l’any 2022, amb la seva continuació durant l’any 2023. Tres són els objectius principals d’aquesta línia:

• Recuperar les dones de l’oblit.
  • Posar en valor el seu paper en la societat.
  • Entendre la divisió del treball des d’una perspectiva de gènere i de classe.
  • La companya Mireia de la «Voz Ahogada» va fer una lectura dramatitzada d’una d’aquestes biografies, la de la Carmen.

Finalment, es va explicar detalladament la tasca de creació de tot un itinerari didàctic de gran recorregut, que ja es troba penjat en aquest web.

De cara a 2023, els objectius que es plantegen són els següents:

• Publicar articles sobre el projecte.
  • Fer difusió i fer arribar a la xarxa educativa el projecte.
  • Que el projecte sigui penjat al Centre de Recursos del Consell d’Educació.
  • Portar-ho al departament d’educació del Memorial Democràtic.
  • Vincular el projecte a la web del Departament d’Educació del nou currículum.
  • Presentació del projecte a Ca la Dona.
  • Reunió amb referents dels centres de recursos del departament
  • Parlar amb diversos sindicats d’educació per donar-lo a conèixer.
  • Reunir-se amb IES Milà i Fontanals per si fos possible implementar un pla pilot del projecte.

2. Eix impunitats

A partir de la Llei de Memòria Democràtica s’ha demanat la declaració com a lloc de memòria de la Prefectura de Via Laietana 43. El dia 11 de gener de 2023 es va presentar formalment, en nom de l’Ateneu, per via telemàtica a l’administració. Així mateix, es va fer una presentació simbòlica i roda de premsa davant la Delegació del Govern espanyol.

3. «Art i antifranquisme»

El 28 de febrer es va fer al Born Centre Cultural i Memòria, dins de l’exposició «Art i antifranquisme», la taula rodona, coordinada pel Carles Vallejo, «Art, lluita i solidaritat. Memòria de l’exposició de Milà de 1972». S’hi va recordar i commemorar l’acte de solidaritat del sindicalisme italià amb la lluita antifranquista al nostre país, que va tenir lloc el març de 1972, a la ciutat capital llombarda. Titulada «Amnistia que trata de Spagna», va comptar amb la participació de prop de 300 artistes plàstics, cantants i poetes catalans, espanyols, francesos i italians.

4. Llei de Memòria Democràtica

Extensió de les mocions als ajuntaments per a que aprovin polítiques relacionades amb les previsions contingudes a la Llei de Memòria Democràtica.

5. Llei catalana de memòria

Sostenir i incrementar la nostra capacitat d’incidència i treballar per aportar el màxim possible al tràmit parlamentari de la llei catalana de memòria.

6. Presentació de llibres

Seguir amb l’organització de la presentació de llibres relacionats amb la nostra tasca i objectius.

7. Prefectura de VL43

Continuar amb accions per a la conversió de la prefectura de VL43 en un espai de memòria, arxiu i centre d’interpretació de la tortura

8. Activitats de les entitats AMP

Reforçar les activitats que es duen a terme des de les pròpies entitats que conformen l’Ateneu i contribuir a la seva difusió.

9. «Memòria com a acte de resistència»

Presentació del projecte «Memòria com a acte de resistència» a les subvencions de la Diputació de Barcelona. Es tracta d’un projecte amb l’objectiu de donar a conèixer l’activitat de l’entitat i ampliar la seva base social.

10. Un altre fi. La resta

Finalment, l’assemblea va proposar fer una visita col·lectiva, el dimarts 11 d’abril, a l’exposició que es fa al Born: Un altre fi. La resta.

Documents de l’assemblea